موارد منع لیزر موی زائد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لیزر موهای زائد در اصفهان / چه افرادی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند

چه افرادی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند

موهای زائد بدن اصولاً پر تراکم و ضخیم هستند و تأثیری منفی بر جذابیت ظاهری دارند. در حقیقت تمایل به حذف و برداشتن موهای بدن و صورت با روش‌ های مختلف، امری متداول می باشد که در همین راستا انواع روش ها و محصولات حذف موهای زائد ارائه شده است. از میان محصولاتی که برای از بین بردن مو ارائه شده اند، پس از دوره ای چند روزه، رویش مجدد را شاهد هستیم؛ اما تکنولوژی لیزر، به عنوان شیوه ی اصلاح دائم موهای زائد بدن و صورت معرفی می شود که امروزه بسیار پرطرفدار می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

لیزر از امواج نوری تشکیل شده است که وقتی به پوست تابیده می‌شوند، باعث افزایش دمای فولیکول مو و در نتیجه از بین رفتن ریشه مو می‌گردد. تاکنون دلایل قطعی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد برای افراد خطرناک است وجود نداشته است؛ اما گاهی موارد استثنا وجود دارد که بهتر است به آنها توجه کنید.

با وجود اینکه دستگاه های لیزر ایمن و بدون خطر هستند و موی زائد را از بین می‌برند؛ اما باز توصیه پزشکان و متخصصان پوست و زیبایی بر این است که این روش برای برخی اشخاص مناسب نیست و با عوارض همراه خواهد بود. توصیه می‌شود برای آنکه به درستی تشخیص دهید که لیزر برای شما ضرر دارد یا خیر با یک پزشک مشورت کنید.

چرا لیزر موی زائد برای برخی ایمن نیست؟

لیزر موی زائد برای همه افراد در همه سنین روشی بی‌عارضه است؛ اما اینکه در شرایط فعلی فردی نتواند از لیزر برای رفع موی زائد استفاده کند، به این معنی است که لیزر مو ممکن است با برخی از شرایط جسمی فرد در حال حاضر تداخل ایجاد کند. بسیاری از مشکلاتی که مانع انجام لیزر می‌شوند با ایجاد عوارض پوستی در ارتباط هستند. برای مثال لیزر موهای زائد با تابش متمرکزی از پرتوهای نوری موجب داغ شدن و سوختن موی زائد و آسیب به فولیکول‌های سازنده مو می‌شود.

مصرف برخی داروها می‌تواند جذب انرژی لیزر توسط بافت پوست را افزایش دهد و سوختگی و درد به همراه داشته باشد، بنابراین اگر قصد لیزر موهای زائد دارید باید تا تغییر وضعیت جسمی و شرایط سایر دارو‌هایی که استفاده می‌کنید لیزر موی زائد را به تأخیر بیندازید. بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، لوپوس، کلوئید، هیرسوتیسم می‌توانند اثربخشی لیزر مو‌های زائد را کاهش دهند یا موجب بروز عارضه‌های جانبی نا‌خواسته روی پوست شما شوند. علت مناسب نبودن لیزر مو برای افرادی که بیماری پوستی دارند، تحریک شدن پوست آنها و عود کردن بیماری پوستی در ناحیه لیزر است.

عوارض لیزر موی زائد در این افراد چیست؟

افراد قبل از سن بلوغ

با اینکه لیزر موهای زائد در سنین پایین هم امکان پذیر است؛ اما توصیه اکثر پزشکان این است که تا زمان بلوغ فرزندتان برای لیزر منتظر بمانید و اگر فرزندتان دختر است، بهتر است قبل از شروع چرخه قاعدگی این کار انجام ندهند. همچنین دختران قبل از لیزر باید مطمئن باشند که از نظر هورمونی در حالت طبیعی قرار دارند و در صورتی که به تنبلی تخمدان یا موارد این چنینی مبتلا هستند، قبل از شروع لیزر، هورمون درمانی زیر نظر متخصص زنان انجام شود. یکی دیگر از دلایل متخصصین پوست که می گویند بهترین سن لیزر، بالای 18 سال است این است که، در سنین پایین، رشد موهای زائد به طور کامل انجام نشده است و ممکن است پس از پایان جلسات لیزر، موهای جدیدی رشد کنند و هزینه و وقت شما هدر شود.

مبتلایان به عفونتهای قارچی

لیزر موهای زائد در افرادی که دارای بیماری های پوستی مانند عفونت های قارچی هستند سبب تشدید بیماری خواهد شد.

مبتلایان به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک عفونت مقاربتی ایجاد می‌شود. در حالی که لیزر موهای زائد باعث HPV نمی‌شود، خطر انتشار ویروس در طول فرآیند درمان وجود دارد. لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن فولیکول‌های مو با نور متمرکز عمل می‌کند که می‌تواند باعث بریدگی‌های کوچک یا ساییدگی در پوست شود. اگر HPV دارید، ویروس ممکن است در سطح پوست در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد و بریدگی‌ها یا ساییدگی‌های ریز ناشی از لیزر می‌تواند ورود ویروس را به بدن آسان‌تر کند. با این حال، این یک اتفاق درباره لیزر و زگیل تناسلی رایج نیست. برای کاهش خطر گسترش زگیل تناسلی در طی لیزر موهای زائد، مهم است که در صورت ابتلا به ویروس یا قبلاً آن را به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما ممکن است توصیه کند که درمان را تا زمانی که زگیل ها درمان و بهبود نیافته اند به تعویق بیندازید.

 لیزر موهای زائد

افراد دارای اختلالات هورمونی شدید

لیزر به‌طور مستقیم فولیکول‌ها را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد و با از بین بردن آنها، موهای زائد شروع به ریزش می‌کنند. با این حال اگر موها بر اثر اختلالات هورمونی ایجاد شده باشند، شاید بتوان به کمک لیزر آنها را از بین برد؛ اما پس از مدتی کوتاه، مجدداً فولیکول‌ها تحت‌تأثیر هورمون‌ها تشکیل شده و موهای جدیدی رشد می‌کنند. وجود هورمون‌ها خودبه‌خود باعث می‌شود تا موها جایگزین شوند و همین عامل هم سبب می‌شود تا لیزر آنها نتیجه ‌بخش نباشد. از طرفی موهای زائد حاصل از اختلال هورمونی، بسیار مقاوم بوده و جلسات بیشتری را برای رفع کردن آنها نیاز دارید. تا زمانی که اختلالات هورمونی در بدن شما وجود دارد، یکی از عوارض آن، موهای زائد است، لذا بهتر است ابتدا آزمایش داده و نوع اختلال را پیدا کنید.

مبتلایان به بیماریهای خود ایمن

بیماران خود ایمن ممکن است به نور و گرما حساس‌تر باشند که هر دو در لیزر مو‌های زائد نقش دارند. در نتیجه، آنها ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات پوستی یا سایر واکنش‌های نامطلوب به درمان باشند.

مبتلایان به بیماریهای آلرژیکی

در بیشتر موارد، آلرژی مانع از انجام لیزر موهای زائد توسط افراد نمی شود. با این حال، انواعی از آلرژی‌ها وجود دارند که می‌توانند لیزر موهای زائد را خطرناک‌تر یا کمتر مؤثر کنند. برای مثال افرادی که به برخی فلزات یا رنگ‌ها حساسیت دارند، ممکن است بعد از لیزر موهای زائد، عوارض جانبی مانند قرمزی، تورم یا خارش را تجربه کنند. افراد مبتلا به آلرژی به برخی داروها نیز ممکن است بیشتر دچار عوارض جانبی شوند.

افراد مبتلا به هیرسوتیسم

هیرسوتیسم، رشد غیرقابل توجیه موها به سبب مشکلات هورمونی در سر و صورت و شکم و پشت است که موها غالباً تیره و ضخیم هستند. شیوع این موضوع در خانم ها هرچند زیاد نیست؛ اما به خاطر مشکلات هورمونی یا زنان دیده می شود. اگر فرد علامتی از هیرسوتیسم داشته باشد بهتر است قبل از لیزر موهای زائد برای مشورت به پزشک غدد یا زنان مراجعه کند.

افراد مبتلا به درماتوز بولوتیک

واکنش های آلرژیک مانند درماتوزهای بولولیک، کهیر یا واکنشهای آلرژیک اخیر بهتر است عمل لیزر موهای زائد با مشورت و بررسی دقیق تر پزشک صورت گیرد.

افرادی که کلوئید روی پوست دارند

افراد مبتلا به کلوئید در صورتی که زخمی روی پوست داشته باشند، گوشت اضافی در ناحیه می‌آورند. از این رو چون ممکن است لیزر باعث زخم و یا التهاب شود، در ناحیه یاد شده امکان ایجاد گوشت اضافه را دارند.

افراد مبتلا به التهاب وریدی

اگر وریدها خصوصاً وریدهای پا ملتهب شوند و این التهاب همراه با لخته شدن و خون لخته همراه باشد ترومبوفلبیت به وجود می آید. در چنین مواردی نباید لیزر موهای زائد انجام داد؛ زیرا امکان به وجود آمدن لخته خون و بیماری ها و عوارض ناشی از لخته خون و آمبولی زیاد می شود.

مصرف کنندگان برخی داروهای خاص

برخی افراد ممکن است به دلیل افزایش سن، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و … داروهای رقیق کننده خون، داروهای مکمل و ویتامین E با دوز بالا مصرف می کنند. عموم مردم تصور می کنند مصرف این داروها از جمله مکمل و ویتامین ها تأثیری در لیزر ندارد؛ اما نه تنها باعث کاهش رضایت نتیجه لیزر می شود، بلکه برای این افراد انجام لیزر موهای زائد مضر خواهد بود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک B ، طبقه سوم ، واحد 309
تلفن : 32245018 - 031
موبایل مطب : 09135116500


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغیدرمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یا همان پوست مرغی، یک بیماری پوستی است که سبب بروز نواحی دارای برآمدگی های متعدد و احساس ناهمواری در پوست می شود. این جوش ها یا برآمدگی های کوچک در واقع سلول های پوستی مرده ای هستند که فولیکول های مو را مسدود کرده اند. ... ادامه مطلب

میکرودرم چیست و چه تاثیری بر پوست دارد؟میکرودرم چیست و چه تاثیری بر پوست دارد؟

ازفواید میکرودرم می توان به مواردی مانند، ایجاد پوستی تازه، صاف و نرم اشاره کرد. این کار، یک روش غیر جراحی است و از این رو می تواند در فواصل کوتاه تکرار شود. ... ادامه مطلب

نکاتی برای داشتن موهای قوی تر و سالم ترنکاتی برای داشتن موهای قوی تر و سالم تر

اهمیت مو و زیبایی آن بر کسی پوشیده نیست. مو تأثیر قابل توجهی در زیبایی افراد و به ویژه بانوان دارد، بطوریکه افرادی که از نداشتن موهای زیبا ناراحت هستند به کاشت مو روی می‌آورند. جهت حفظ زیبایی مو رعایت نکاتی لازم است. در ادامه به چند نکته‌ی ساده و مهم در مورد داشتن موهای قوی و سالم اشاره می‌شود. ... ادامه مطلب

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

عمر بوتاکس بستگی به عمق و میزان چروک ها، ناحیه ی تزریق و همچنین سن افراد دارد. با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط چین و چروک ها دوباره ظاهر می شوند و ممکن است نیاز به تزریق مجدد باشد. مؤثرترین راه برای افزایش ماندگاری بوتاکس، تزریق منظم و مکرر بوتاکس است که باعث افزایش ماندگاری آن میشود. ... ادامه مطلب